چربی خون بالا علائم و راه های تشخیص و درمان آن

چربی خون به دو دسته کلی کلسترول و تری گلیسیرید تقسیم می‌شود. چربی خون بالا می‌تواند منجر به ایجاد و پیشرفت بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و عروقی و سکته مغزی شود. علائم اصلی این بیماری تنگی نفس، سرگیجه، بی‌حسی و گزگز در دست‌ها و پاهاست.

چربی خون یا لیپیدهای خون اصطلاحی است که برای تمام مواد چرب موجود در خون از جمله کلسترول و تری گلیسیرید استفاده می‌شود. چربی‌های خون معمولا توسط یک کپسول پروتئینی منتقل می‌شوند. چگالی لیپیدها و نوع پروتئین، تعیین‌کننده سرنوشت ذره و تاثیر آن بر متابولیسم است. غلظت چربی خون به مقدار دریافتی و دفعی روده‌ها بستگی دارد، البته جذب و ترشح آنها از سلول‌ها در این غلظت بی‌تاثیر نیست.

زمانی که به شما گفته می‌شود چربی خون‌تان بالاست، یعنی مقدار کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و تری‌گلیسرید در خون شما بالا است. چربی خون بالا با نام هیپرلیپیدمی نیز شناخته می‌شود. سطوح بالای این چربی‌ها می‌تواند احتمال خطرات سلامتی جدی همچون حمله قلبی را بالا ببرد. در ادامه با دکترتو همراه باشید تا همه جوانب چربی خون را بررسی نماییم.

برای بررسی و درمان چربی خون می‌توانید از پزشک عمومی یا دکتر داخلی کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای بررسی و کنترل چربی خون و درمان آن آشنا شوید، با آنها به‌صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چربی خون چیست؟

چربی خون به انگلیسی hyperlipidemia، هیپرلیپیدمی سطح بالایی از لیپیدها مانند کلسترول و تری گلیسیرید را در خون شما تعریف می‌کند. پزشکان این بیماری را با تصلب شرایین (سخت‌شدن شریان‌ها) و سایر بیماری‌های جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری شریان‌های محیطی مرتبط می‌دانند.

علائم چربی خون بالا چیست؟

سطوح بالای چربی خون می‌تواند برای مدت طولانی مورد توجه قرار نگیرد، زیرا چربی خون به‌ندرت با علائمی همراه است. هیپرلیپیدمی معمولا تا زمانی‌که به سطوح بحرانی نرسد، تشخیص داده نمی‌شود. چربی خون بالا منجر به تعدادی از بیماری‌های مزمن می‌شود، که علائمی مشابه با یکدیگر دارند. اولین علائم چربی خون عبارت‌اند از:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد در قفسه سینه
  • بی‌حسی یا گزگز
  • تورم به خصوص در دست‌ها و پاها
  • بهبود ضعیف زخم
  • مشکلات پوستی یا تغییر رنگ
  • فشار خون بالا (بهتر است در کنار سایر علایم، زودتر برای درمان فشار خون بالا اقدام شود)

یکی دیگر از علائم رایج هیپرلیپیدمی، رسوبات چربی کوچکی است که در زیر پوست و معمولاً در اطراف چشم‌ها تجمع پیدا می‌کنند. این رسوبات که گزانتوم نامیده می‌شوند، زمانی تشکیل می‌شوند که انواع خاصی از چربی در زیر پوست جمع می‌شوند. آنها در اندازه و مکان متفاوت هستند و به طور کلی به خودی خود بی‌ضرر هستند و خارج از علائم جدی‌تر هستند.

اشتراک گذاری